GO UP

Offroad i Rocky Mountains – med spøkelsesbyer og varme kilder

Vi skreddersyr din drømmereise. Kontakt oss for pris og turforslag.

Bli med offroad i Rocky Mountains og besøk varme kilder og spennende spøkelsesbyer i Colorado. Turen går med 4×4 biler og selvsagt med dyktige guider.

Colorado’s Rocky Mountains er kjent blant terrengentusiaster og offroad-eventyrere for sin omfattende villmark kun tilgjengelig med grusveier. Disse fjellene er spekket med spøkelsesbyer, gruveleirer og varme kilder. I 1859 ble det funnet gull i og ved disse majestetiske toppene, noe som førte til et bemerkelsesverdig gullrush.

 

Amerikaspesialisten, nordmannsreiser, cruisereiser, Offroad i Rocky Mountains

 

Utgravingene ga gruvene ikke bare gull, men også store sølvforekomster, noe som skapte et gruvedrift-samfunn som varte i 100 år. Nybyggere bygde raskt forsyningsbyer komplett med murhus, salonger,
hoteller, og selvfølgelig operahus! Smalsporede togskinner forbant de ulike gruvesamfunnene, og sporene ble hugget ut i fjelloverganger på over 3 600 meter over havet.

Etter at gruvedriften kollapset i 1920-årene ble områdene og byene forlatt og ligger øde og glemt tilbake, og danner bakteppe perfekt for spennende eventyr.

Denne turen følger i fotsporene til de som søkte lykken. Ødemarken og fjellene er perfekt å kjøre i med stødige 4×4 trucks på de historiske gruveveiene. Med en ekspert-guide blir du loset trygt over fjelloverganger, gjennom spøkelsesbyer og til varme kilder som bare lokale kjenner til.

Turen går gjennom nydelige Boreas Pass og Weston Pass som er over 3 600 meter over havet. Cottonwood Pass tar deg til den avsidesliggende  spøkelsesbyen Tincup, kun tilgjengelig med 4×4. Så kjører du over bratte Cumberland Pass for å besøke den bemerkelsesverdige spøkelsesbyen Pitkin. Videre over San Juan-fjellene som er kjent som noen av flotteste i Colorado. Her ble det funnet mer mineraler enn noe annet sted vest i USA, noe som førte til mange gruver og små byer.

 

Amerikaspesialisten, nordmannsreiser, cruisereiser, Offroad i Rocky Mountains

 

Her er det mange spor etter historiske byer, gruver og togskinner, og det berømte smalsportoget mellom Durango og Silverton er fortsatt i bruk. Turen går til byene Ouray, Silverton og Telluride og følger også det som kalles Million Dollar Highway. For deg som vil utfordre deg selv anbefales en tur over Ophir Pass på 3 593 meter over havet på en stupbratt grusvei i bratt fjellvegg.

 

Amerikaspesialisten, nordmannsreiser, cruisereiser, Offroad i Rocky Mountains

 

For å få variasjon, er det tid til fotturer, fiske, rafting, sykling eller en ridetur. The Rockies er berømt for sitt rike dyreliv så du kan regne med du får se hjort, elg, big horn sau, og er du heldig, også bjørn. Juli er kjent for å være beste måned for markblomster, og september for høstfarger. Uansett tid du velger å delta på byr reisen på opplevelser.

Vår og høst (april – mai og september – oktober) er været i ørkenene i Utah og Nord -Arizona veldig behagelig og stabilt, og dette er de foretrukne månedene for utendørsaktiviteter. Temperaturene vil avhenge av høyden. På dagtid er temperaturen er 15-25 grader i ørkenen. Nattens temperaturer er 5-10 grader, men kan falle til minusgrader.

Om våren kan ørkenen by på villblomster (kaktus). Om høsten har trærne vakre farger (slutten av september til oktober) og fint lys.
I de fjellrike nasjonalparkene i Sierra Nevada (Yosemite) og Rocky Mountains (Rocky Mountain NP, Yellowstone) er vår og høst skarpe og kaldere.
Juni – midten av september er de varmeste månedene i sørvest-ørkenen. Dagtemperaturer er 25-35 grader.

Amerikaspesialisten, nordmannsreiser, cruisereiser, Offroad i Rocky Mountains

 

Høydepunkter på denne spennende turen offroad i Rocky Mountains

  • Off-road eventyr til Colorado’s spøkelsesbyer og varme kilder
  • Hele ti fjellovernagner
  • Fire varne milder
  • Fire spøkelsesbyer
  • Dyreliv og natur i fjellene
  • Gruvebyene ved Denver, Breckenridge, Telluride, Glenwood Springs

 

Hvorfor ikke prøve en tur offroad i Rocky Mountains?

Kontakt Amerikaspesialisten – vi skreddersyr din ferie!

Dag til dag:

Dag 1

Ankomst Denver, transport fra flyplassen til hotellet på egen hånd.
Holiday Inn Cherry Creek eller lignende i to netter.

Dag 2

Guiden møter deg på hotellet kl 08:00. Så tar guiden deg med på en fottur i byen – den beste måten å se Denver på. Denver ble grunnlagt i 1858 og ligger ved Platte-elven. Byen er en moderne, vibrerende by som tiltrekker seg unge mennesker. Det er mye å se. I downtown er det mange historiske bygninger som er ivaretatt. En av de er ikoniske Union Station som er renovert og blitt et sentralt område med masse uteliv.
Etter turen i byen hentes bilene.

Dag 3

Denver- Borea Pass – Buena Vista

Tidlig avreise hvor du følger Route 285 til spøkelsesbyen Como som var togdepoet for Denver, South Park og Pacific Railroads til 1938. Byen ligger 3 000 meter over havet, og har noen få innbyggere. Frivillige har restaurert togdepoet som i sin tid reparerte og ivaretok togsettene. Det blir en tur i byen før første fjellovergang passeres, Boreas Pass på 3 499 meter over havet. På toppen av passet er det rester av bebyggelse fra gruvedriften og en fantastisk utsikt over fjellene. Videre nedover langs fjell og enger til Breckenridge. Her er det tid til å få sett denne gruvebyen som nå er et av USAs fineste skisteder.  Den neste opplevelsen er Weston Pass på 3 663 meter over havet. Igjen er det en kjerrevei som tar deg inn i tjukkeste skogen til alpine enger og fjellplatåer. Om kvelden ankommer du den lille byen Buena Vista ved Arkansaselven, hvor det er overnatting i to netter.

Kjøretid asfalt: 210 kilometer, tre timer
Kjøretid off-road: 76 kilometer, tre timer

Dag 4

Rafting, fiske, riding

Arkansaselven er en stor bidragsyter til Mississippi-elven og er 2 300 kilometer lang. Dagen er ved elvens begynnelse, ved foten av Colorados høyeste fjell. Det er valgfritt hva du gjør denne dagen. Guidede vandringer, rafting, hesteridning, fluefiske eller bare nyte i Cottonwood Hot Springs.

Dag 5

Cottonwood Pass til Tincup og Pitkin

Dagens opplevelser starter med å krysse kontinentallinjen ved Cottonwood Pass med høye fjell. Høyeste punkt er 3 696 meter over havet og har en fantastisk utsikt over fjellene i alle retninger. På 3 100 meter over havet ligger Tincup og hit finner mange offroadere veien. Byen kan kun nås på grusvei. Gull ble oppdaget i 1859, men gruvearbeiderne hadde en vanskelig tid med angrep og trusler fra indianere. Fra 1879 hadde byen 1 500 innbyggere og allerede i 1918 var gruvene tømt og byen ble forlatt. I Tincup får du sett Boothill-kirkegården, et av minnene fra denne tiden. Neste høydepunkt er Cumberland Pass på over 3 662 meter over havet. En bratt grusvei snor seg fra dalen og oppover forbi mange vann og beverdammer. Etter å ha passert fjellovergangen, går veien forbi gamle innvandrerhjem og gruver, forlatt for over 100 år siden. Byen Pitkin er en godt bevart spøkelsesby, et startsted for mange offroad kjørere. Waunita Pass ligger på 3 129 meter over havet og er en ny opplevelse gjennom en dal med furutrær.
En natt i Gunnison.

Kjøretid asfalt 80 kilometer, en til to timer
Kjøretid offroad 100 kilometer, tre til fire timer

Dag 6

San Juan fjellene & Telluride

San Juan fjellene har verdenskjent for sine spennende muligheter for offroadkjøring. Fjellene er noen av de flotteste i Rocky Mountains og hadde noen av de beste gull og sølv-årene i vestlige USA.  Mange jeepløyper som går gjennom gruvebyer finnes her. Owl Creek Pass ligger på 3 082 meter over havet og er neste opplevelse. Turen går gjennom noen av de største furuskogene før ankomst til gruvebyen Ouray som ligger ved foten av Sneffelsfjellet.

Her kan du rusle rundt i byen på egen hånd. Turen følger langs en lite brukt vei gjennom villmark rundt Mount Sneffels før du ankommer Telluride, et av de flotteste skistedene i Colorado. Lodgen er i den vesle byen Ridgeway og her blir du to netter

Kjøretid asfalt: 288 kilometer, tre timer
Kjøretid off-road 60 kilometer, tre timer

Dag 7

San Juan fjellene

Dagen går gjennom San Juan-fjellene. Gruppen må velge om turen skal gå med Durango & Silverton smalspor tog (ca $100 per person) eller en utfordrende tur over Ophirpasset, 3 593 meter over havet. Fantastisk flott, ikke teknisk rute over San Juan-fjellene.  Selvsagt er det anledning til å nyte et bad i de varme kildene i Ouray eller Ridgeway, eller kanskje litt shopping.

Kjøretid asfalt: 350 kilometer, fire timer
Kjøretid off-road: 30 kilometer, fire timer

 

Dag 8

Der ørken møter The Rockies, Uncompahegre Plateau

På morgenen har du litt tid på egen hånd. Deretter fortsetter turen langs San Miguel-elven til den røde villmarken på Coloradoplatået.  En grusvei tar deg over det ville og fjerntliggende Uncompaghere-platået og Columbinepasset på 2 778 meter over havet. Her kan du nyte den flotte utsikten over ørken, høyland og fjell i øst før du returnerer til sivilisasjonen på asfalt.

Kjør langs landeveier til Glenwood Springs ved Coloradoelven. Den tidligere gruve- og togbyen er kjent for sine varme kilder og ble kalt Det hvite hus i Rockies da president Theodore Roosvelt besøkte det i 1905. Her kan du nyte de varme kildene og se hulene som ble brukt av indianere. Lei en sykkel og kos deg resten av dagen. Overnatting en natt på Cedar Lodge eller lignende.

Kjøretid asfalt: 250 kilometer, tre timer
Kjøretid off-road: 199 kilometer, to timer

Dag 9

Highway 70 til Denver

Rolig formiddag på egen hånd før det venter en tre-timers tur over Vail Pass, (3 251 meter over havet). Deretter kjører du gjennom Eisenhower-tunnelen, en av verdens høyest liggende tunneler på 3 386 meter over havet. Det blir et kort stopp i Vail. I Georgetown er det mulig å bli med det historiske smalsporede toget over broer og langs bratte fjellvegger.
Bilene leveres og du kan nyte en hotellnatt på Holiday Inn Cherry Creek eller lignende.

Kjøretid asfalt: 250 kilometer, tre timer.

Dag 10

Avreise mot flyplass eller nye eventyr.

Priser og betingelser:

Praktisk informasjon:


  • Ikke noe enkeltromstillegg om du ønsker å dele. Da matches du opp med andre av samme kjønn.
  • Alle turene blir guidet av våre fagutdannede, flerspråklige turledere.
  • Språk: engelsk, tysk, fransk, spansk og italiensk.
  • Transport i 5-6 personbiler med 4×4-pickup (som Ford F-250, Chevy 2500 eller lignende
  • All forsikring, veihjelp og drivstoff er inkludert
  • Nødkommunikasjonsenheter inkludert
  • Inngangspenger til nasjonalparker, statsparker, offentlige områder inkludert
  • 4 netters hotellovernatting på 3-stjerners hotell med private fasiliteter
  • 5 netters camping (i naturen, på nasjonale skogscampingplasser eller campingplasser, alle uten dusj)
  • 9 frokoster (hver morgen) – hovedsakelig kontinental (kald) frokost og noen varme frokoster
  • 8 selvlagde piknik lunsjer (brød, pålegg, oster, turmiks, snacks, frukt)
  • 2 personers kuppeltelt, oppblåsbare luftmadrasser (ingen soveposer er inkludert)
  • Bærbart kjøkken og bord

 


Tips til pakkeliste


Hver passasjer kan ta med en bagasje med en maksimal vekt på 23 kg, pluss en håndbagasje med vekt maks 10 kg. Vi anbefaler at du tar med deg robuste bager.
• Inngåtte fjellstøvler (over ankelen, tennissko er ikke godkjent fottøy)
• Vandresokker (vi anbefaler en kombinasjon av foringssokker med ullsokker)
• Sportsandaler (som du kan bruke når du svømmer i bekker, innsjøer eller hav)
• En dagsekk (for regnjakke, genser, 1-2 liter vann og mat)
• 2 liter vannflasker
• Solhatt
• Solbriller
• Solkrem
• Leppebalsam med UV
• Badedrakt / pareo / badehåndkle
• Insektmiddel (helst også en spray for å spraye klær)
• Personlig førstehjelp og blistersett
• Turshorts
• Lange turbukser
• Regnjakke og bukser, pustende materiale
• T-skjorter eller skjorter
• Fleecejakke eller genser
• Ta med din egen sovepose på campingturer (og pute hvis du ønsker det)
• Vår- og høstturer: fleecehatt og fleecehansker
• Hodelykt og batterier
• Lommekniv
• Gangstaver


Vi anbefaler at du kler deg i lag, da det lar deg tilpasse deg riktig til turens varierende temperaturer. Det kan bli skarpe morgener etterfulgt av varmt utpå dagen. Lagdeling hjelper til med å tilpasse deg disse temperaturendringene.


Viktig: Den første bilen kjører guiden og gjestene kan dele på å kjøre. Blir det mer enn 4-5 passasjerer vil det være en tilleggsbil. Bilene tar maksimum 5-6 passasjerer. Man kan også bli med uten å kjøre selv. De som vil kjøre selv må si ifra ved bestilling og kan bare kjøre den bilen han/hun er registrert på. Alle som kjører må ha gyldig førerkort og pass.
Bilene kommuniserer via walkie-talkie. Mobiltelefoner virker ikke i mange av disse områdene. Det vil også være satellitt kommunikasjon i tilfelle uhell. Vær og vind kan gjøre sitt for at det blir endringer av programmet. Alle biler må holde sammen underveis.
Det er også mulig å lage privat tur med minimum 5 personer.


Reisemål Nasjonalparker USA

© 2022 Nordmanns-Reiser AS

Designet og utviklet av HCL Nordic