GO UP

Sverres opplevelser i Alaska

Publisert 23.01.19

Her kan du lese om Sverres opplevelser i Alaska – fra en kundes synspunkt.

Av Sverre – en togentusiast som Frida hos Amerikaspesialisten har hjulpet med turer.

Flyplassen i Anchorage har en liten side terminal som flyet jeg kom med landet på, det skjønte ikke hotell shuttlebussen når jeg prøvde å forklare hvor jeg var. Ellers fungerte det helt fint.
Tips, ikke ta drosje nr 2 i køen hvis nr 1 har stått der en stund, han ble sint gitt, jaja.
Nordmannsreiser, amerikaspesialisten, amerika, reiser, usa,

Det er sikkert kjempefint å reise som Gold Star med Alaska railroad, men det går bra med Adventure Class også, de har domecar 🙂 Det sto at du skulle sitte der i 20-30 min for å gi plass til andre passasjerer. Det var ikke stor trengsel så jeg var frekk nok til å sitte der hele tiden, 32T, i framsete, topp utsikt, drømmeplass. Skal du ha bedre så må du i lokomotivet, eventuelt forrest oppe i 1. gold star.

Hotellet i Anchorage lå perfekt til for togreise, 5 minutter å gå. Fint hotell var det også, samme var det i Fairbanks, men der var det bil/drosje til alt, eller shuttle til tog\fly.  Inn ligger helt inntil Ship Creek som er ei populær fiskeelv, det var mange som fisket i den rett bak hotellet, 1 minutt å gå.

Seward

var ett fint sted vel verdt ett besøk. Du får lang tid der så å reise på en eller annen utflukt er å anbefale, jeg gjorde ikke det og dagen der ble lang. De har stort akvarie der som var bra i følge ei dame med barn jeg møtte på toget. Seward er ikke så stort og det er fin by å gå rundt å se i, har også en interessant historie i forbindelse med Good Friday Earthquake i 1964.

Jeg reiste med bil til Whittier og det var det var. Lite, nedslitt, fiske-tettsted med stor jernbanegård (gods) og forlatte bygg, så der var det ikke mye å se. Mest interessante var tunnelen dit.

Ancorage og Fairbanks er hver sin by og jeg kan ikke si noe spesielt om noen av de, helt greie. Fairbanks virket lettere å finne fram i, kan også være at den er en del mindre. Ancorage Experiece Theatre er ett tips, viser film fra og om Alaska og en dokumentar om Good Friday Earthquake. Gold Dredge 8 i Fair var også moro å ha sett.

Nordmannsreiser, amerikaspesialisten, amerika, reiser, usa,
Hvordan de gravde gull med en slags båt-gravemaskin-gullvasker, med gull vasking og litt å lære om Trans Alaskan Pipeline.
Var innom Wasilla og Palmer også, helt OK byer. MATI i Wasilla hadde en del utstilt som passet en med med mine interesser godt, diverse kjøretøyer og litt andre maskiner. Det var ikke kjempestort, men stort nok. Og lå ved siden av jernbanen med gode muligheter for bilde og video av tog som passerte.

Anchorage – Seward var en fin tur

Spesielt de to første timene til Grandwiew, de to siste til Seward var det mye skog. Togturen mellom Anchorage og Fairbanks var lang med mye skog og myr å se på, og med mange veldig fine partier også. Spesielt fra litt sør for Denali til Healy, spektakulær tur langs elva fra Healy mot Denali. I tillegg var vi over ett par store juv på turen og igjennom en veldig fin dal nord for Talkeetna tror jeg det var. Har du som meg sett Railroad Alaska på TV, så synes jeg det var ekstra moro å se flere av stedene fra serien. Som å kjøre igjennom loop district hvor toget går i en hestesko mot en isbre (mellom Portage og Grandwiew) og det blå huset til det gamle offgridder’ne som jeg ikke husker navnet på som var med i serien.

Nordmannsreiser, amerikaspesialisten, amerika, reiser, usa,

Leiebilen fikk jeg ut fra GoNorth om morgenen uten problem, men hvor seriøst det selskapet er er jeg usikker på. De tok kopi av kredittkortet mitt på en slags kopimaskin med blåpapir, for vanlig kortterminal hadde de ikke. Det synes jeg ikke at virket profft i det hele tatt. Det inntrykket ble ikke bedre ved at ett av kortene mine ble skinnet på turen og brukt to uker etter at jeg kom hjem. Jeg tror at det var det kortet jeg brukte der og noen steder til. Heldigvis så sperret kortselskapet kortet mitt før det fikk skjedd for mye. Jeg ble også overrasket og skuffet over at jeg måtte levere igjen bilen nyvasket. Ihvertfall til den leieprisen så er det skuffende. Men jeg skjønner hvorfor, for det var en kjempejobb og vaske av all gjørma fra Dalton highway.
Selve bilen var bra og fin, ny var den også. Det de mente med at jeg ikke kunne få ut bilen før godt utpå dagen, var hvis de som hadde den ikke leverte den igjen litt sent. De hadde ikke mange biler så det ut for.

Dalton Highway

Å ha sett og kjørt Dalton Highway er noe å ha gjort for de som så de to sesongene av TV serien Ice Road Truckers som ble filmet der. Moro å ha sett og kjørt der, kjente igjen mange steder fra TV serien. Selve veien noe opp og ned, ja det var mange bakker av forskjellig lengde og bratthett både opp og ned. Fra den fineste asfalt du kan tenke deg rundt Coldfoot til blaut leire. Brei og fin da, ikke noe problem å kjøre fra Fair til Deadhorse. Det ble kjørt mye fort der, lastebiler tok deg fort igjen, heldigvis var det mange plasser å slippe de forbi på, du så hvem som var turister og ikke. Det var lurt å bruke fire dager tur retur, ble passe lange dager. Du klarer det på tre hvis du reiser fra Fairbanks på ettermiddagen til Yukon River, ligger over i campen der hvis det er mulig og reiser i ett strekk til Deadhorse. Men det er langt.
Nordmannsreiser, amerikaspesialisten, amerika, reiser, usa,
Det ble fire dager i bil og finne ut hvor mye fin natur Alaska har og store ubebodde områder det har, selv om jeg bare har sett bittelitt. Du får tid for deg selv langs Dalton og kan se ut over fjell, skog, elver, endeløse myrer, noen dyr og en del til. Er du noenlunde heldig med været som jeg var, så er det en kjempetur, uten tvil. Og liker du å gå i naturen og kanskje fiske litt, hvis det er lov der, så er dette stedet.

Coldfoot Camp

Coldfoot Camp var en stor brakkerigg med enkle, små rom med seng, vask og ett lite bad med do og dusj, du trenger jo ikke mer, ikke får du det heller. Og de hadde gode senger, beste stedet jeg sov på turen. Det var god, solid mat der og på Yukon Campen, lunsj på Yukon og middag i Coldfoot passet fint.
Ikke fyll drivstoff på Yukon, var dyrt, var bedre pris på Coldfoot og Deadhorse. Ikke mulig å få tak i noe som helst mellom Coldfoot og Deadhorse, eller kanskje på Happy. Husk å dra innom opplevelsessenteret rett over veien for Coldfoot Camp.

Deadhorse var en merkelig plass

Alt er brakkerigger så det ut for.
Enormt med utstyr og maskiner av forskjellig slag, ikke noe pent sted, det meste så nedslitt ut. Med beskjed om at var du ikke authorized så hold deg unna. Men det er værhardt der oppe og det er jo olje og gass sted hvor alt handler om å arbeide. Deadhorse Camp var et enkelt sted.
Rommene hadde ikke do\dusj, det var felles borti gangen og dører trengs ikke, forheng holder. Du fikk ikke romnøkkel, det trengtes ikke i følge hotellverten. Eneste kriminaliteten vi har er at alt er dyrt. Ingen av campene hadde nok pusset opp særlig de siste 30 årene, litt moro å ha sett det også. Det var gammelt, men ikke falleferdig, med ålreite folk.
Luksus\spa tur langs Dalton klarer du ikke å arrangere.

Nordmannsreiser, amerikaspesialisten, amerika, reiser, usa,

Uansett så var det et kjempetur tur til Alaska jeg på ingen måte angrer på og det var kjempegøy å være der. At det ble en dag ekstra i Fairbanks og to i Anchorage i forhold til det jeg hadde tenkt først ble prikken over i’en, det hadde blitt for travelt uten de.

Alaska var litt annerledes enn jeg hadde trodd, skuffet ikke på noen måte, reiser gjerne tilbake.
Når vi begynte å planlegge turen så ble det nevnt tur til , men dit ville ikke jeg. Jeg ble etter å ha vært i Alaska litt nysgjerrig på nord og vestkysten, og Whitepass & Yukon Railway, så det blir kanskje en tur til i framtiden…..

Hilsen Sverre

Vil du ha spennende opplevelser i Alaska?

Kontakt Amerikaspesialisten – vi skreddersyr for deg, om du vil ha leiebil, fly, cruise, tog og herlige naturopplevelser!

Se andre reiseforslag

© 2024 Nordmanns-Reiser AS

Driftes og utvikles av God dag,