GO UP

Tur til Seattle med Christian Tøraasen

Publisert 18.04.24

Christian hos Amerikaspesialisten har akkurat vært på tur til Seattle.

Studietur Seattle
Vi var en gruppe på totalt 9 pax fra Skandinavia (3 fra Norge) Blanding av forretningsbyråer, turoperatører og nordiske representanter fra turistkontor og Icelandair.

Dag1
Avreise 3 februar med Icelandair klokken 13:00 via Keflavik. Dagen før stengte Keflavik flyplass på grunn av snøstorm så var litt spent på om det ble avreise denne dagen. Følgelig var da mange stuck på Island så det ble fulle fly og bytte til større flytyper.
Innsjekk på app dagen før og koffert dropp 2 timer før avgang. Boeing 757 første strekk i Nordlysflyet til Icelandair. Litt artig for jeg nevnte for sønnen et par dager før at jeg håpet få denne. #flynerd
Ved ankomst Keflavik var det felles oppmøte i loungen for hele gruppen, men kun Andreas og meg som reiste fra Oslo som var på tid.
Så var det videre, i akkurat samme fly vi hadde fra Oslo. Siden maten ikke er inkludert anbefaler jeg enten bestille på forhånd eller kjøpe med egen mat. Det er godt utvalg at mat å kjøpe på Keflavik også. Om jeg skal si noe negativt om Icelandair så må det være underholdningen. Det er mye rettet mot islendinger på både serier og musikk så et noe lite utvalg internasjonale filmer. Og en litt irriterende obligatorisk reklamefilm på 3-4 minutter hver gang man slår på skjermen.
Etter ca. 7 timer og 45 minutter i luften landet vi på SEA flyplassen utenfor Seattle (den endrer navn fra SEA-TAC til bare SEA nå). En liten tvist her var at de har bagasjeutlevering før immigrasjonen. Aner ikke hvorfor de har valgt å gjøre det slik. Det tok ca. 1 time fra touchdown til vi fikk bagasjen og ca. 20 min i immigrasjonen. Ved bagasjebåndene var det oversiktlige skjermer med instrukser på hvor man skal gå for å fly videre innenlands og levere bagasjen igjen. Det var for øvrig lange avstander å gå fra flyet grunnet byggearbeider.
Standard tid inn til sentrum på ca. 25 minutter, med enten bil eller tog.
Innsjekk på Hotel Ändra Seattle MGallery Hotel Collection der vi bodde første og siste natten.
Etter en kjapp fresh-up var det velkomst middag på Palace Kitchen sammen med arrangørene av denne turen.

Dag 2
Trengte ikke alarm for å stå opp grytidlig denne dagen. Klokken 05:45 tok jeg en runseeing for å bli litt kjent og få tatt noen bilder av byen i mørket. Det var så å si ingen andre enn meg og byens hjemløse ute denne søndagsmorgenen. Dessverre er det mange hjemløse som preger byen store deler av døgnet og som nok for mange vil oppleves ubehagelig, men de fleste av dem er jo harmløse.
Navigerte meg tilbake til hotellet Google maps for en kjapp dusj før avreise til Ballard som er en trendy bydel nord i Seattle.

Vi startet der med tidenes største frokost på populære Portage Bay Cafe. Frokosten bestod av egg, pølse, poteter og 2 svære og tjukke pannekaker. Ikke ofte jeg sliter med å spise opp, men her måtte jeg kaste inn håndkle. Gode og mette tuslet vi et par hundre meter til National Nordic Museum og omvisning av sjefen for museet. Kunne konstatere at det var mye historie fra Norge der og litt mindre fra de andre landene. Så litt interessant var det, men kanskje mest for de som vil se litt av eget hjemland også når de er på tur eller for de med forfedre fra og interesse for Norden.

Turen fortsatte så ned fergekaien Pier 52 sør i Seattle og fergetur med Washington State Ferries over Puget Sound til Bainbrige Island. Det opereres stort sett med first come/first service, men fergene går relativt hyppig. Turen over tok ca. 30 minutter med flott utsikt til Seattle Skyline og Mount Rainier på godværsdager. Det er dekk man kan gå ut på og salg av mat og drikke for de som ønsker det. Det er mange som tar fergen uten bil og går opp til det lille sjarmerende tettstedet Winslow med et godt utvalg spisesteder. Eller som oss som skal videre med bil. Vel 20 minutter fra fergen kom vi til Paulsbo som er en liten idyllisk by grunnlagt av skandinaviske nybyggere på 1880- tallet. Også her bar det preg av at nordmenn nok var mest representert med norske flagg gjennom hele hovedgaten. For meg minnet stedet litt om Son, bare uten de fine hvite småhusene. Her var det også en butikk man kunne kjøpe skandinaviske varer og relatert til Norge hadde de blant annet Melkesjokolade, Firkløver, Bamsemums og Brunost. Sistnevnte kostet 32 dollar + tax for en stor ost så med dagens dollarkurs ikke veldig billig for oss å kjøpe. Dette er et sted jeg anbefaler bare traske litt rundt i byen og besøke Heritage Museum. Byen er så liten at det tar 10 min å gå hele hovedgaten.

Etter Paulsbo fortsatte vi turen mot Alderbrook Resort. Etter Paulsbo kjøre man inn mot Olympic National Park som er et område med mye fjell på rundt 2-2500 meter over havet. Et majestetisk syn når man kjøre inn der på en godværsdag som vi hadde denne dagen. Olympic National park er et fint sted for aktive som liker fotturer. Kanskje møter man på en Bigfoot her også Vi fortsatte videre ned langs Hood Canal som er den eneste naturlige fjorden i USA sør for Canada/Alaska, ca. 70 km lang. For lunsj ble det stopp på Østersfarmen Hama Hama. Her får man servert østers utendørs i små «hytter» med varmeovner (på kalde dager) og med utsikt mot fjorden. Over hodene svever svære ørner på jakt etter fisk i fjorden. For de som ikke liker østers eller har allergier så serveres også noen supper og andre retter. Så videre siste halvtimen ned til Alderbrook Resort som ligger ved tettstedet Union.
Fikk med oss en magisk solnedgang over fjellene. Med halvannen time til en fremskyndet middag rakk man enten slappe av litt eller ta en tur i jacuzzien og badstuen.

USa spesialisten Langweekend i Seattle Amerikaspesialisten, nordmannsreiser, cruisereiser

Dag 3
Tidlig opp for en liten joggetur på stiene i skogen ved hotellet sammen med Martin. Her var det oppover terreng så det var rett i motbakker og høy puls. Men fine stier for både fotturer og løpeturer og siste halvdel ble da også mer behagelig nedover. For de som liker seg på vannet er dette et yndet sted for padleturer med flott utsikt mot fjellene når være er bra. Det er ellers ikke veldig mye annet å ta seg til i området her. Etter en særdeles treg frokostservering hastet vi videre mot Olympia som er hovedstaden i Washington stat. Dette var en tur på ca. 1 time og første stopp der var kaffebryggeriet Dancing Goats med omvisning og kaffesmaking. Etter å ha vært på kaffeplantasje i Costa Rica var det spesielt artig å se hva som skjer etter at kaffebønnene sendes derfra til andre land. Lærte også at man bør vente til kaffen har kjølt seg ned litt før man drikker den for å mest mulig smak. Noe jeg ikke visste fra før. Washington State er kjent for sin kaffekultur og blant annet har Starbucks sin opprinnelse i Seattle. Noen mener dette har med den nordiske forhistorien å gjøre siden vi her ligger i verdenstoppen i kaffedrikking.

En liten smaksgave til å ta med hjem ble det før vi dro videre til Capitol Building i byen for omvisning inne i den. Den ser stort sett ut som alle andre tilsvarende Capitol bygninger i USA, men tror det er første gang jeg er inne i en. Fikk litt følelse av å være inne en stor katedral.
Tid for mat igjen på Well 80 Brewhouse som er en av statens mest berømte bryggeri restauranter. Kjent for å brygge øl på grunnvannet fra en naturlig brønn der vannet pumpes opp av naturlige krefter. Må si ølet var noe av det bedre jeg har smakt i USA.
Neste stopp Wolf Haven International som er en dyrehage med ulver og coyoter. De jobber for å både beskytte ulvene og husdyrene til bøndene ved å ta vare på ulvene i et begrenset området. På den måten får ikke jegerne tak i dem og ulvene spiser ikke sauene. Mange spennende ulver og litt artig at flere av de ulvene som vanligvis ikke viser seg kom frem for å titte på oss og etter hvert satte i gang et skikkelig ulekor med hverandre.

Denne dagen var det skikkelig surt så ble en kald halvannen time der før besøk på neste bryggeri, Talking Cedar som er ligger på indianer grunn og drives av dem. Her produseres både sprit og øl og de har blant annet sin egen Akevitt (Bestemors Akevitt). Først en omvisning så en middag med litt øl og sjefen som fortalte litt om historien mens vi spiste. Ellers så området ut som hvor som helst i USA, trolig mange som ønsker å besøke et indianerreservat eller lignende som ikke er klar over det. Videre til Hilton Garden Inn Olympia.
Kvelden ble avsluttet med par øl og litt spill i hotellets lobbybar.

Dag 4
For meg var dette dagen jeg gledet meg mest til. Er fascinert av høye fjell så vi skulle tilbringe dagen i Mount Rainier nasjonalpark. Mount Rainier også kjent som Mount Tacoma er en vulkan på ca. 4400 m.o.h og ligger i Cascades Mountain. Det er dette fjellet man ofte ser i bakgrunnen på bilder fra Seattle.
Fra Seattle tar det ca. 2 timer å kjøre dit og man må som i de fleste nasjonalparker i USA booke tid for å kjøre inn i nasjonalparken. Man kan dra på egenhånd eller bli med organiserte turer på alt fra dagsturer til flere dager. Ville kanskje anbefalt å ha et par dager der for å få mest utbytte av området. Det er veldig fint område for fotturer både i lavlandet, opp på snaufjellet og for fjellklatrere helt til toppen. Evergreen Escapes som hadde all transport og guiding for oss på turen arrangerer turer hit. Vi dro tidlig på morgenen i tett tåke med litt yr i luften. Det lovet dessverre ikke bra med tanke på å få sett selve fjellet og tåken fortsatte ligge rundt den. Men det ble en fin tur i skogsterreng på alt fra bare stier til snø og småisete partier. Naturen minner veldig om norske skoger så sånn sett kanskje mer spennende og annerledes for danskene. Men en tur i skogen er alltid god for kropp og sjel og herlig med frisk luft i lungene.

Basen vår var i Longmire der det ligger noen lodge hotell for overnatting og en del parkeringsplasser for de som også er på dagsturer. På en normal dag vil man kunne se fjellet også herfra. Vi hadde medbragt lunsj rundt et piknikbord utendørs før vi satte kursen mot sivilisasjonen i byen Bellevue utenfor Seattle.
På veien stoppet sjåføren Evan ved et stort tre som var rundt 3 meter bred og 70-80 meter høyt. Ikke helt Redwood tre kanskje, men litt større enn trær man er vant til hjemmefra.

Ved ankomst Bellevue hadde vi i utgangspunktet ca. halvannen time å slappe av på flotte Hyatt Regency Bellevue før middag. Men på rommet lå det et gavekort til å bruke på shoppingsenteret ved siden av. Så gikk det fra avslapping til panikkshopping med 1 time på å finne noe. Senteret var stort og noe uoversiktlig så safet meg inn på Levis butikken og ferdig på en halvtime og tid til å dusje og skifte før middag på The Lakehouse som er en av de bedre restaurantene i Bellevue der sjefskokken har vunnet en James Beard pris. Veldig bra mat!

Jeg var i Bellevue for nesten 30 år siden og den har vokst noe enormt siden da. Fikk raskt inntrykket av at Bellevue var mer fasjonabelt og rent i forhold til Seattle og den er ranket som en av de beste mellomstore byene i USA. Her bor blant annet Bill Gates og en del andre rikinger og Microsoft har sitt hovedkvarter utenfor byen. Tror ikke jeg så en eneste uteligger her og forstod det slik at de får hjelp på en helt annen måte her enn i nabobyen. Tenker at dette er et veldig fint alternativ for kunder å bo i nærheten av Seattle.

Dag 5
Nok en morgenjogg med Martin rundt om i Bellevue og ned til innsjøen og parkene der. Mange flotte hus og båter der nede. I motsetning til i Seattle møtte vi her kun på andre blide morgenjoggere.
Frokosten fikk vi på Bellden Cafe der eieren har ansatt flyktninger fra Ukraina og andre med spesielle behov og der mye av inntektene går til veldedige formål. Den er ofte betegnet som den fineste cafeen i Washington og eieren som er to-barns alenemor står virkelig på.

Så fortsatte vi til vinområdet Woodinville der det ligger en rekke vingårder man kan besøke for både vinsmaking og måltider. Washington er den nest største vinprodusenten i USA etter California og de har begynt å se mot det skandinaviske markedet. Vindruene vokser i den østlige delen av staten der klima er varmere og tørrere og det er en rekke vingårder også der. Så av ting å gjøre i Seattle området er dette definitivt noe jeg anbefaler. Vi startet klokken 10:30 med å besøke Mark Ryan som er en litt rocka vinprodusent. Rustikk vinsmaker restaurant med bilder fra kjente rockeband på veggene og motorsykler i lokalene. Fortsatte så til nabogården DeLille Cellars Wine en steinkast unna med en omvisning etterfulgt av vin og mat parring, altså smake på mat som passer til ulike viner. Dette var også lunsjen – lite mat og en noe vin.
Så tilbake til Seattle og innsjekk på Hotel Ändra igjen, samme vi bodde på første natten. Nå hadde vi endelig litt tid på egenhånd til å gjøre det vi ville. Ble utstyrt med City Pass som blant annet gir inngang til en rekke museer. Andreas og jeg tok først en liten shoppingrunde.  Planen var så å besøke MoPop musikkmuseum sammen med Lisa fra Washington State tourism, men dessverre var det stengt. Så vi tok monorailtoget til Chihuly Garden and Glass museum istedenfor. Dette ligger rett ved siden av MoPop og Space Needle. Var skeptisk da glassmuseum hørtes kjedelig ut, men ble positivt overrasket. Veldig imponerende kunst man kan få til med glass.

På kvelden var det duket for middag sponset av turistkontoret i byen på Aqua By El Gaucho som er en av Seattles fineste restauranter som ligger nede ved vannet. Biff igjen og sier bare WOW, den var god. Så den beste middagen på hele turen var definitivt her.
Uber tilbake til hotellet anbefales på kveldstid, både på grunn av mange motbakker a la San Francisco og litt tryggere.

Dag 6
Hjemreise dagen. Selv om det er godt å komme hjem så skulle man alltids ønske ha noen dager til. Skulle personlig ønske jeg kunne besøkt Boeing fabrikken og besøke kjentfolk i Washington og Idaho, men hadde uansett ikke tid til å forlenge denne gangen.
Vi startet dagen med å dra til Pikes Place market som er et must å besøke i Seattle. Dette er markedet som er mest kjent for fiskehandleren der de kaster fisk til hverandre. Her kan man også handle blomster og andre typiske marked saker og det finnes noen restauranter her. Den opprinnelige Starbucks sjappa ligger også i dette området.
Vi skulle egentlig ha frokost i Lowell’s Restaurant, men de hadde oppgitt feil åpningstider. Så vi endret til Honest Biscuits som var bare helt knall. Veldig enkelt sted, men du verden så gode eggsandwicher laget på «Butterhole» topp og bunn. Tror det var en del kalorier i den.
Vi var en gruppe på 11 personer, tydeligvis var de ikke så vant til så store grupper der så de tok bilde av oss og sendte til eieren som satte seg i bilen for å komme ned og møte oss og fortelle om stedet.
Etter dette var det byens kanskje største attraksjon, tårnet Space Needle. Da jeg var der i 1991 var det en roterende restaurant på toppen. Den roterte fortsatt, men uten måltid til utsikten. De har fulgt den nye trenden med å ha glassgulv slik at man gå ut der med sikt 150 meter rett ned. Jeg har aldri turt det før, men tok meg ca. 10 minutter med små steg før jeg stod med begge bena plantet på glasset. Veeeldig ubehagelig de første minuttene, men vendte meg etter hvert til det og da var det greit

*****
Hotel. Vi var ikke på noen hotelinspeksjoner på turen da det ikke var tid til det. Så jeg så kun de hotellene jeg bodde på og det var ikke så mye jeg så på de heller da vi omtrent bare overnattet der.

Hôtel Ändra Seattle: Her bodde vi første og siste natten. Boutique hotell med skandinavisk design sentralt i Seattle ca. 10-min å gå til Pike Place Market og 15-20 min til Space Needle som er de mest populære attraksjonene. Ca. 5-6 minutter å gå til Monorailen som har 2 stasjoner (den ene ved Space Needle). Store rom med liten «kjøkkenbenk» med Nespresso maskin (ikke noe annet) Bar ved siden av hotellet med direkte inngang til hotellet også. 24 timers treningsrom.

Alderbrook Resort: 5 stjerner hotell beliggende ved fjorden med utsikt mot fjellene og en rekke turstier i nærområdet og kanoer og kajakker man kan låne. Typisk resort i skogen med både rom og hytter der man tilbringer et par dager for å nyte natur og ren luft. Hotellet har spa, treningsrom, innendørs basseng (tror de kan åpne det delvis på sommeren), jacuzzi, badstue og restaurant. Koselig hotellobby med peis. God restaurant, men usedvanlig treg frokost servering (tok 1 time for de som ventet lengst) Har ikke funnet dette hotellet hos noen av leverandørene enda.

Hilton Garden Inn Olympia: Helt ok 3 stjerner standard hotell. Svære rom, men beliggenhet ved en stor motorvei gjorde det til en støyfull natt. Enkel hotellbar og grei frokost. Innendørs basseng. Ikke et hotell jeg kan se for meg vi kommer til å bruke mye, men greit for en natt på landeveien.

Hyatt Regency Bellevue: Det desidert beste hotellet vi bodde på. Så har dere kunder som vil ha bra standard og ikke nødvendigvis bo i Seattle kjør på.  Stort shopping senter med innendørs skywalks fra hotellet og mellom de ulike delene av senteret og flere restauranter innen 10 minutter gange fra hotellet (hotellet har selvsagt egen restaurant også). Ellers stort og fint fitnessrom og innendørs basseng.

Vil du også på tur til Seattle?